Kokius profesionalius kompiuterių diagnostikos įrankius naudoja Kauno servisai ir kaip jie padeda tiksliai nustatyti gedimus per 15 minučių

Kaip Kauno meistrai greitai suranda problemą jūsų kompiuteryje

Kai kompiuteris pradeda keistai elgtis, daugelis iš mūsų pradeda spėlioti – gal virusas, gal kietasis diskas miršta, o gal tiesiog per daug dulkių susikaupė? Tačiau profesionalūs Kauno kompiuterių servisai nebespėlioja. Jie naudoja specializuotus diagnostikos įrankius, kurie per kelis dešimtis minučių gali tiksliai nustatyti, kas iš tikrųjų vyksta su jūsų įrenginiu.

Pirmiausia reikia suprasti, kad greitumas čia nėra magija. Tai tiesiog tinkamų įrankių ir patirties derinys. Kai atvežate kompiuterį į rimtą servisą Kaune, technikas nepradeda atsukti varžtų ir tikrinti kiekvieno komponento atskirai. Jis prijungia specialią diagnostinę įrangą, kuri per kelias minutes nuskaito sistemą ir parodo, kur slypi problema.

Aparatinės diagnostikos įranga – tikrasis servisų ginklas

Vienas populiariausių įrankių yra POST kortelės (Power-On Self-Test). Tai nedidelės plokštės, kurios įkišamos į PCI ar PCI-Express lizdą ir parodo specialius kodus, kai kompiuteris įsijungia. Kiekvienas kodas reiškia tam tikrą įkrovos etapą. Jei kompiuteris sustoja ties konkrečiu kodu, technikas iš karto žino, kuris komponentas neveikia – procesorius, atmintis ar gal pagrindinė plokštė.

Kauno servisai dažnai naudoja ir multimetrus bei specialius PSU (maitinimo bloko) testerius. Maitinimo blokai yra viena dažniausių gedimų priežasčių, bet paprastas vartotojas negali tiksliai pasakyti, ar blokas duoda reikiamą įtampą. Profesionalus testeris per minutę parodo visas įtampų linijas – 3.3V, 5V, 12V – ir ar jos atitinka standartus. Jei 12V linija duoda tik 11.2V, problema aiški.

Dar vienas įdomus įrankis – USB diagnostinės atmintinės. Jos turi specialią operacinę sistemą ir diagnostines programas, kurios paleidžiamos net jei Windows nebeužsikrauna. Tokia atmintinė gali patikrinti RAM atmintį, kietąjį diską, procesorių ir kitus komponentus be jokios įdiegtos sistemos.

Programinė diagnostika – kai problema slypi kode

Ne visada gedimas yra fizinis. Kartais problema slypi operacinėje sistemoje, tvarkyklėse ar net BIOS nustatymuose. Čia į pagalbą ateina profesionalios diagnostinės programos.

HWiNFO64 – viena iš galingiausių programų, kurią naudoja beveik visi Kauno servisai. Ji parodo absoliučiai viską apie jūsų kompiuterį: temperatūras, įtampas, ventiliatorių apsisukimus, procesoriaus darbo dažnius. Bet svarbiausia – ji rodo klaidas ir perspėjimus. Jei procesorius per karštas, programa tai užfiksuoja. Jei atmintis turi klaidų – taip pat matosi.

CrystalDiskInfo – specifinė programa kietiesiems diskams tikrinti. Ji nuskaito S.M.A.R.T. duomenis (Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology), kurie saugomi pačiame diske. Šie duomenis rodo, kiek kartų diskas buvo įjungtas, kiek valandų dirbo, ar yra blogų sektorių, ar skaitymo/rašymo greitis normalus. Jei programa parodo geltoną ar raudoną įspėjimą – laikas daryti atsarginę kopiją ir keisti diską.

MemTest86 – atmintinės tikrinimo standartas. Ši programa paleidžiama iš USB atmintinės ir tikrina RAM modulius keliomis dešimtimis skirtingų testų. Jei yra bent viena klaida – RAM modulis sugedęs ir reikia keisti. Paprastas testas gali užtrukti 15-30 minučių, bet tai tiksliai parodo, ar atmintis veikia gerai.

Specialūs įrankiai laptopams ir mobiliems įrenginiams

Laptopai – tai atskira istorija. Jie kompaktiški, o tai reiškia, kad diagnostika sudėtingesnė. Kauno servisai, kurie specializuojasi laptopuose, naudoja tokius įrankius kaip USB ampermetrai ir vatmetrai. Jie leidžia tiksliai išmatuoti, kiek energijos suvartoja laptopas įkrovimo metu. Jei laptopas neįsikrauna, bet maitinimo blokas veikia, problema gali būti įkrovimo grandinėje pačiame laptope.

Termovizinės kameros tapo vis populiaresnės. Jos parodo, kurios laptopo dalys perkaista. Kartais problema nėra akivaizdi – pavyzdžiui, vienas mažas komponentas ant pagrindinės plokštės gali trumpinti ir kaisti. Paprastu žvilgsniu to nematysi, bet termovizinė kamera iš karto parodys karštą tašką.

Dar vienas naudingas įrankis – DC maitinimo šaltiniai su srovės ribojimu. Kai laptopo pagrindinė plokštė galimai trumpa, technikas prijungia tokį šaltinį, kuris leidžia tiksliai kontroliuoti įtampą ir srovę. Jei plokštė ima traukti per daug srovės, šaltinis automatiškai apriboja, o technikas mato, kur problema.

Programinės įrangos konfliktų nustatymas

Dažnai kompiuteris lėtai veikia ne dėl gedimų, o dėl programinės įrangos problemų. Profesionalūs servisai naudoja tokias programas kaip Process Explorer ir Autoruns (abi iš Microsoft Sysinternals paketo). Jos parodo, kokios programos kraunasi kartu su Windows, kokie procesai veikia fone, kiek resursų jie naudoja.

Event Viewer – Windows įmontuota programa, kurią dažnai ignoruoja paprasti vartotojai, bet profesionalai ja naudojasi kasdien. Ji registruoja visas sistemos klaidas, perspėjimus, kritinius įvykius. Jei kompiuteris staiga išsijungia, Event Viewer parodys, kas nutiko prieš tai – gal tvarkyklė sukėlė klaidą, gal maitinimas nutrūko.

BlueScreenView – programa, kuri analizuoja mėlyno ekrano (BSOD) failus. Kai Windows užstringa ir parodo mėlyną ekraną, sistema sukuria minidump failą. BlueScreenView jį atidaro ir parodo, kuri tvarkyklė ar sistemos failas sukėlė problemą. Tai labai pagreitina diagnostiką, nes technikas iš karto žino, į ką kreipti dėmesį.

Tinklo ir ryšio problemų diagnostika

Šiais laikais kompiuteris be interneto – beveik nenaudingas. Tinklo problemos gali būti labai įvairios: lėtas internetas, nutrūkstantis ryšys, neveikiantis Wi-Fi. Kauno servisai naudoja specialius įrankius šioms problemoms diagnozuoti.

Wireshark – galingas tinklo analizatorius, kuris „stebi” visą tinklo srautą. Jis parodo, kokie paketai siunčiami ir gaunami, ar yra prarastų paketų, ar nėra įtartinos veiklos. Jei kompiuteryje yra virusas, kuris siunčia duomenis į išorę, Wireshark tai užfiksuos.

PingPlotter – programa, kuri padeda nustatyti, kur tiksliai yra tinklo problema. Ji siunčia ping užklausas ir parodo visą maršrutą iki paskirties. Jei problema yra jūsų maršrutizatoriuje – programa tai parodys. Jei problema interneto tiekėjo pusėje – taip pat matysis.

Wi-Fi analizatoriai (pvz., inSSIDer) parodo visus aplinkui esančius Wi-Fi tinklus, jų signalo stiprumą, naudojamus kanalus. Jei jūsų ir kaimyno Wi-Fi naudoja tą patį kanalą, gali būti trukdžių. Programa padeda rasti geriausią kanalą.

Duomenų atkūrimo ir saugojimo diagnostika

Viena baisiausių situacijų – kai nebeįsijungia kompiuteris ir jame svarbūs duomenys. Profesionalūs Kauno servisai turi specialių įrankių tokioms situacijoms.

PC-3000 – profesionalus duomenų atkūrimo įrankis, kuris kainuoja tūkstančius eurų. Jis leidžia dirbti su kietaisiais diskais žemo lygio, apeiti sugadintas vietas, skaityti duomenis net iš daliai sugedusių diskų. Tai ne programa, o aparatinė-programinė įranga, kurią turi tik rimti servisai.

R-Studio ir GetDataBack – programiniai sprendimai duomenų atkūrimui. Jos gali atkurti ištrintus failus, atkurti duomenis iš suformatuotų diskų, surinkti duomenis iš pažeistų failų sistemų. Šios programos veikia skirtingai nei paprastos „undelete” programos – jos skaito diską sektorius po sektoriaus ir bando rekonstruoti failų struktūrą.

Hex redaktoriai (pvz., HxD) – labai specializuotas įrankis, kuris parodo disko turinį šešioliktaine sistema. Patyrę technikai gali „skaityti” šiuos duomenis ir nustatyti, ar diskas fiziškai pažeistas, ar tik failų sistema sugadinta.

Kaip visa tai veikia praktikoje ir kodėl tai svarbu jums

Dabar suprantate, kodėl profesionalus Kauno servisas gali diagnozuoti problemą per 15 minučių, kai jūs namuose galėjote kelias valandas bandyti suprasti, kas negerai. Tai ne todėl, kad jie protingesni – jie tiesiog turi tinkamus įrankius ir žino, kaip jais naudotis.

Kai atvežate kompiuterį į servisą, technikas paprastai pradeda nuo greito vizualaus patikrinimo ir pokalbio su jumis – kada problema prasidėjo, kaip ji pasireiškia. Tada jis prijungia diagnostines programas ir įrangą. Per pirmas 5 minutes jis paprastai jau turi bendrą vaizdą – ar problema aparatinė, ar programinė. Kitos 10 minučių skiriamos tiksliai problemai lokalizuoti.

Pavyzdžiui, jei kompiuteris lėtai veikia, technikas pirmiausia patikrina temperatūras su HWiNFO64. Jei procesorius kaista iki 90°C – problema aiški, reikia valyti nuo dulkių ir keisti terminę pastą. Jei temperatūros normalios, jis tikrina kietąjį diską su CrystalDiskInfo. Jei diskas lėtas ar turi klaidų – reikia keisti. Jei diskas geras, tikrinama atmintis su MemTest86. Tokiu būdu per trumpą laiką metodiškai pašalinamos visos galimos priežastys.

Svarbu suprasti, kad šie įrankiai ne tik pagreitina diagnostiką, bet ir padaro ją tikslesnę. Vietoj spėliojimų ir bandymų keisti komponentus vieną po kito (kas gali brangiai kainuoti), technikas tiksliai žino, kas sugedę. Tai sutaupo jūsų pinigų ir laiko.

Be to, profesionalūs įrankiai leidžia numatyti būsimus gedimus. Pavyzdžiui, CrystalDiskInfo gali parodyti, kad kietasis diskas dar veikia, bet jo S.M.A.R.T. rodikliai rodo, kad jis greitai suges. Technikas gali jus įspėti ir pasiūlyti padaryti atsarginę kopiją ir keisti diską planingai, o ne laukti, kol jis visiškai suges ir prarasite duomenis.

Taigi, kai kitą kartą jūsų kompiuteris pradės keistai elgtis, nepamirškite – profesionalūs Kauno servisai turi įrankius ir žinias, kad greitai ir tiksliai nustatytų problemą. 15 minučių diagnostika gali sutaupyti jums valandų ar net dienų galvos skausmo ir užtikrinti, kad remontas bus atliktas teisingai iš pirmo karto.